Dotychczasowe badania wykazują, że Polacy przy wyborze produktów żywnościowych kierują się przede wszystkim ceną. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, bo jak wskazuje praktyka, warto pokusić się o przeczytanie etykiety, z której możemy dowiedzieć się, że pozornie tańszy produkt został opakowany w sposób wskazujący jego dużą ilość, a faktycznie jest go niewiele i podobnie wyglądający towar konkurencji (chociaż nieco droższy) przewyższa go gramaturą. Ostatecznie po przeliczeniu ceny towaru na kilogram produktu okazuje się, że to, co wydaje się nam okazją, wcale nią nie jest. Cieszy fakt, że coraz częściej zwracamy uwagę na datę ważności kupowanych artykułów spożywczych.

Dodać należy, że niektórzy z konsumentów nadal trafiają na nieuczciwych sprzedawców, którzy oferują nieświeży towar. W tym miejscu warto wspomnieć, że kupując żywność podlegamy ochronie prawnej. Sprzedawca odpowiada za informacje, których udziela oraz za zgodność towaru z umową. Składając reklamację żywności należy pamiętać, że trzeba to zrobić niezwłocznie po stwierdzeniu nieprawidłowości. W przypadku produktów spożywczych obowiązują szczególne przepisy – żywność paczkowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem – 3 dni od momentu zakupu. W dochodzeniu praw pomogą nam dowody zakupu – najlepiej paragony, które na nasze żądanie powinien wydawać nie tylko sprzedawca w sklepie, ale również handlujący na targowisku czy bazarze. Jeśli produkt nie ma wad, a jedynie po dłuższym zastanowieniu okazuje się, że jest zbędny, to tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie go z powrotem i zwróci nam pieniądze.

Szczególną czujność należy okazać w przypadku promocji. Praktyka wskazuje, że towar jakoby objęty promocją w danym sklepie jest dużo tańszy w innym i to w dodatku w cenie nie objętej świątecznym opustem. Warto zadać sobie trud i poświęcić więcej czasu na wybór prezentów i produktów spożywczych. Dodać należy, że towary promocyjne często mają krótki termin ważności. Światełko uwagi powinniśmy włączyć także przy zakupie produktów, które wykazują jakoby cudowne właściwości. Zakazane jest również sugerowanie konsumentom, że dany artykuł posiada specjalne właściwości lecznicze, np. „niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu”. Zasady te dotyczą nie tylko słów, ale i znaków graficznych znajdujących się na opakowaniu.

Agata Gołaszewska - Horak