Spam jest wyrażeniem zaczerpniętym z języka angielskiego i oznacza mielonkę, tj. konserwę mięsną. Jednak potocznie przez spam rozumiemy wielokrotnie wysyłaną niechcianą korespondencję o charakterze marketingowym produktów i usług komercyjnych. Należy przez to rozumieć korespondencję reklamującą tanie bilety lotnicze, ale także szeroko rozumianą pornografię.

Spam ma charakter reklamowy i może stanowić ofertę zawarcia umowy. Najczęściej występuje jako wiadomość poczty elektronicznej, przekazywany jest za pomocą telefonu, fax-u, a także poprzez sms-y i mms-y w telefonach komórkowych. Obecnie wysyłanie do konkretnego odbiorcy niezamówionej przez niego korespondencji (szczególnie drogą elektroniczną) uważane jest za czyn nieuczciwej konkurencji. Nie dotyczy to informacji handlowej, pojmowanej jako promocja towarów i usług. Przy czym informacja handlowa powinna zostać wyraźnie wyodrębniona i oznaczona w sposób niebudzący wątpliwości co do jej charakteru. I najważniejsze - przesyłka taka wymaga zgody usługobiorcy na jej otrzymywanie. W związku z tym, do skrzynki poczty elektronicznej mogą być wysyłane tylko e- maile zamówione przez konsumenta - na przykład prenumerata czasopism, aktualne oferty ze sklepów internetowych itp.

Co robić w przypadku otrzymywania spamu? Przede wszystkim należy upewnić się, czy nie wyraziliśmy zgody na dostarczanie nam korespondencji od nadawcy lub nie zezwoliliśmy innej firmie na udostępnianie naszego adresu osobom trzecim. W przypadku udzielenia zgody, często nawet nieświadomie, zawsze możemy się wycofać. Wystarczy przesłać pocztą elektroniczną następującą treść: „Sprzeciwiam się dalszemu wykorzystywaniu przez Waszą firmę moich danych osobowych do celów marketingowych i przekazywania tych danych innym podmiotom”. Niestety, w tym miejscu należy przypomnieć, że rejestracja darmowego konta internetowego na popularnym portalu internetowym oznacza jednoczesne wyrażenie zgody na otrzymywanie określonego rodzaju informacji handlowych.

Kiedy jednak otrzymujemy niezamawianą korespondencję, to pod żadnym pozorem nie należy odpowiadać na taki list. Odpowiedź to sygnał dla spamera, że nasza przesyłka dodarła. W takiej sytuacji możemy spodziewać się lawinowo napływającej liczby przesyłek. Przepisy przewidują odpowiedzialność karną za przesyłanie niezamówionych informacji handlowych. Ściganie wykroczenia przesyłania niezamówionych informacji handlowych następuje na wniosek pokrzywdzonego. Jeżeli nasze dane osobowe są wykorzystywane bezprawnie lub gdy otrzymujemy niezamówione informacje handlowe, to w tej sytuacji możemy złożyć zawiadomienie na Policję z związku z popełnieniem wykroczenia lub zwrócić się o pomoc do: Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (www.uokik.gov.pl), Federacji Konsumentów (www.federacja-konsumentow.org.pl), Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Szczytnie (tel. 089 624 70 39) lub Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (www.giodo.gov.pl).

Agata Gołaszewska - Horak